Project Description

Maurice de Hond

Maurice de Hond is geboren in Amsterdam op 8 oktober 1947. Maurice de Hond is een Nederlandse opiniepeiler en ondernemer.

De Hond startte in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 1977 bij het programma In de Rooie Haan van de VARA een speciaal model gebaseerd op het materiaal van NIPO, om de politieke voorkeuren van de Nederlanders nauwkeuriger in te schatten. In 1980 keerde hij terug bij Inter/View, waar hij directeur werd. Daarbij was hij onder andere verantwoordelijk voor een automatiseringsproces op het terrein van computergestuurd telefonisch onderzoek. Vanaf 1984 werkte hij nog voor 25% van zijn tijd voor Inter/View B.V. Op het moment dat Inter/View in 1986 een beursgenoteerde onderneming (Emis) werd, werd hij voorzitter van de Raad van Commissarissen, hetgeen hij tot 1999 bleef. Het bedrijf ging uiteindelijk in 2002 failliet.

Tijdens de jaren tachtig was De Hond adviseur van Anton Dreesman en deed hij een aantal projecten voor Vendex International. Hij begon met het opzetten van Microcomputer Club Nederland, een project om homecomputers op de markt te brengen bij V&D en Dixons. Daarna was hij betrokken bij het samenvoegen van de bedrijven Van der Graaf en Dongelmans tot Graydon en tussen eind 1987 en begin 1989 het leiden van een Amerikaans computerbedrijf (Vendex Headstart).

Vanaf 1989 verrichtte hij diverse projecten vanuit zijn persoonlijke B.V. Maurice de Hond Consultancy. Tussen 1991 en 1995 was hij actief bij ITT Gouden Gids in de functie van directeur Marketing, Business Information & Development. Van 1995 tot 1998 was De Hond directeur Informatie Technologie & Nieuwe Media bij uitgeverij Wegener. Daarbij was hij onder andere verantwoordelijk voor ICT-projecten.

In de periode tussen 1998 en 2001 was hij CEO en medeoprichter van Newconomy. Dit bedrijf werd in april 2000 aan de Amsterdamse beurs genoteerd en nam onder andere deel in Nederlandse internetbedrijven. Het aandeel Newconomy daalde in korte tijd met meer dan 90 procent in waarde, waardoor beleggers hun kapitaal in rook op zagen gaan. De Hond moest uiteindelijk in 2001 na een conflict afscheid nemen als bestuursvoorzitter. Vanaf 2002 is hij vanuit zijn BV View/Ture opnieuw actief met opiniepeilingen, ditmaal via internet (Peil.nl geheten) alsmede diverse andere advieswerkzaamheden. Daarnaast coördineerde en presenteerde De Hond op radio en televisie de verkiezingsonderzoeken van Inter/View tot februari 2000 en presenteerde hij in 1986 een serie televisieprogramma’s over computers onder de naam Het Programma.

Maurice de Hond is te boeken bij TARGET Bookings.

Prijsklasse

Prijs op aanvraag

Maurice de Hond Vrijblijvende offerte aanvragen
<< Terug naar overzicht Sprekers